예수 그리스도의 심장
빌립보서 1장 8절
8 내가 예수 그리스도의 심장으로 너희 무리를 얼마나 사모하는지 하나님이 내 증인이시니라
계속해서 빌립보서 강해를 진행하고 있는 가운데 지난 주일에 이어 오늘 우리가 함께 살펴볼 하나님의 말씀은 빌립보서 1장 8절의 말씀입니다.
기억하시겠지만, 이 서신의 서두에서 바울은 자신의 마음에 매우 소중한 이 빌립보 성도들에 대한 하나님께 감사를 표하고 있습니다. 이 빌립보 성도들은 처음 신자가 되었을 때부터 여러 해 후 위대한 사도가 로마에서 투옥될 때까지 복음 사역에서 바울과 협력했습니다. 그들은 바울의 사도적 사명을 지원하기 위해 관대하게 후원해주었을 뿐만 아니라 그리스도 예수 안의 갇힌 자였던 바울에게 위안을 가져다주었습니다. 사도 바울은 그들을 복음의 동반자이자 은혜에 함께 참여한 자로 여겼으며, 설교를 통해서도, 또 그리스도를 위한 고난 가운데에서도 빌립보 성도들을 마음에 두었습니다. 바울은 그들의 복음에 대한 열심과 바울을 향한 사랑을 기도 중에 기억했고, 그들로 인해 하나님께 기쁨으로 감사드렸습니다. 빌립보 성도들은 바울에게 얼만큼이나 소중한 사람들이었을까요? 오늘 본문은 그들이 바울에게 얼마나 소중했는지 생생하게 보여줍니다.
“...내가 예수 그리스도의 심장으로 너희 무리를 얼마나 사모하는지 하나님이 내 증인이시니라…” (빌1:8)
사도 바울은 “그리스도 예수의 심장으로” 모든 빌립보 성도들을 사모했습니다. 빌립보의 양무리들을 향한 그리스도의 사랑이 바울의 마음속에 있었습니다. 원어로 “심장”으로 번역된 단어는 스플랑크논 splagchnon으로, 문자적으로 몸 속 “장기”를 의미합니다. 바울은 마음 속 깊은 곳에서부터 빌립보 교회에 대한 강력한 애정을 느꼈습니다. 성경 중 다른 곳에서, 누가복음 1장 78절에서 그 단어는 “tender (부드러운)”로 번역되었습니다. “...이는 우리 하나님의 긍휼로 (tender mercies) 인함이라 이로써 돋는 해가 위로부터 우리에게 임하여…”(누가복음 1:78) 제 어린 아들 마틴을 볼 때 부모의 부드러운 마음을 느낍니다. 제 5살 딸 에반젤린도 마찬가지입니다. 두 자녀 모두 제 마음속에 너무나 소중합니다. 어린 자녀를 둔 부모라면 공감하실 것입니다. 이제 그 부드러움을 수천 배로 곱해보면 그리스도께서 그 분의 양들을 향하신 부드러운 마음과 긍휼을 느끼기 시작할 것입니다. 그리스도 예수께서 당신의 사랑하는 양 떼에게 느끼신 이 깊은 마음이 바울 자신의 마음속에 있었습니다. 사도 바울은 이 서신의 후반부인 4장에서 이 마음을 다시 전달합니다. "...그러므로 나의 사랑하고 사모하는 형제들, 나의 기쁨이요 면류관인 사랑하는 자들아 이와 같이 주 안에 서라…"(빌립보서 4:1) 바울이 빌립보 성도들에게 이렇게 강하게 느꼈다면, 그리스도 예수께서는 당신의 귀중한 성도들을 얼마나 더 깊은 애정으로 바라보시는지요. 그리스도께서 당신의 귀중한 피로 그 분 자신을 위해 우리들을 사셨다면, 우리는 헤아릴 수 없을 만큼 그분의 마음에 소중합니다. 이 애정은 우리가 태어나기 전부터, 창조되기 전부터, 영원 전으로 거슬러 올라갑니다. 하나님께서 당신의 아들을 통하여 구원받을 백성을 택하시고 영원한 생명을 위하여 그들을 예정하신 것은 영원 전부터였습니다. "...찬송하리로다 하나님 곧 우리 주 예수 그리스도의 아버지께서 그리스도 안에서 하늘에 속한 모든 신령한 복을 우리에게 주시되 곧 창세 전에 그리스도 안에서 우리를 택하사 우리로 사랑 안에서 그 앞에 거룩하고 흠이 없게 하시려고 그 기쁘신 뜻대로 우리를 예정하사 예수 그리스도로 말미암아 자기의 아들들이 되게 하셨으니…”(에베소서 1:3-5) 우리가 오늘날 예수 그리스도를 통하여 구속받았다면 그것은 하나님께서 세상 창조 전부터 우리를 사랑하셨고 그의 아들 안에서 영원한 생명을 위하여 우리를 예정하셨기 때문입니다. 그리고 하나님의 영원한 아들께서 하늘에서 영광스러운 특권을 버리고 세상에 오셔서 우리를 위해 자신을 내어주신 것은 우리를 향한 헤아릴 수 없는 사랑에서 비롯된 것입니다(갈라디아서 2:20; 에베소서 5:2). 하나님의 아들이 이 세상에 성육신하신 것에 관하여 우리는 빌립보서 2장에서 다음과 같이 읽습니다.
“...너희 안에 이 마음을 품으라 곧 그리스도 예수의 마음이니 그는 근본 하나님의 본체시나 하나님과 동등됨을 취할 것으로 여기지 아니하시고 오히려 자기를 비워 종의 형체를 가지사 사람들과 같이 되셨고 사람의 모양으로 나타나사 자기를 낮추시고 죽기까지 복종하셨으니 곧 십자가에 죽으심이라…” (빌2:5-8)
하나님의 아들은 하늘의 특권을 가지셨고 이 특권은 그 분의 신성한 권리에 의해 그 분의 것이었으나 붙잡지 않으셨습니다. 삼위일체의 두 번째 인격이신 아들 하나님은 "하나님과 동등됨을 취할 것으로 여기지 아니하셨습니다." 그분은 기꺼이 하늘의 영광과 존귀를 버리시고 인간의 모습으로 이 세상에 오셔서 십자가에서 우리의 죄를 지셨습니다. 그분은 왜 이렇게 하셨을까요? 왜 십자가에서 죽기까지 자신을 낮추셨을까요? 영원부터 그분 안에서 택함을 받은 그분의 백성에 대한 영원한 사랑에서 비롯된 것입니다. 에베소서 5:25-27의 말씀을 읽어봅시다.
“...남편들아 아내 사랑하기를 그리스도께서 교회를 사랑하시고 그 교회를 위하여 자신을 주심 같이 하라 이는 곧 물로 씻어 말씀으로 깨끗하게 하사 거룩하게 하시고 자기 앞에 영광스러운 교회로 세우사 티나 주름 잡힌 것이나 이런 것들이 없이 거룩하고 흠이 없게 하려 하심이라…” (엡5:25-27)
그리스도께서는 영원부터 교회를 사랑하셔서 교회를 위하여 자신을 내어주셨습니다. 그분의 백성을 위하여 자신의 생명을 내어주신 목적은 무엇이었을까요? "그분을 위하여 교회를 거룩하게 하시고..." (에베소서 5:26) 단순히 우리가 용서받기 위한 것이 아니었습니다. 단순히 우리를 지옥에서 구출하기 위한 것도 아니었습니다. 물론 그리스도께서 이러한 이유들로 교회를 위하여 자신의 생명을 내어주신 것도 맞습니다. 그러나 그 이상으로, 그리스도께서는 교회를 사랑하셔서 교회를 위하여 자신을 내어주셨습니다. 그것은 교회를 거룩하게 하시기 위함이었습니다. 교회를 그리스도의 소유로 따로 세우시고 거룩하게 변화시키시기 위함이었습니다(고린도후서 3:18; 골로새서 3:10; 베드로전서 1:14-16). 우리가 구원받았을 때, 에베소서 5장 26절에서 분명히 밝히고 있듯이, 우리는 깨끗해졌습니다. "...남편들아 아내 사랑하기를 그리스도께서 교회를 사랑하시고 그 교회를 위하여 자신을 주심 같이 하라 이는 곧 물로 씻어 말씀으로 깨끗하게 하사 거룩하게 하시고 자기 앞에 영광스러운 교회로 세우사…"(에베소서 5:25-26) 우리는 "물로 씻어 말씀으로" 깨끗해졌습니다. 이 말씀은 무슨 뜻일까요? 제 생각은 이렇습니다. 구원받을 당시, 우리는 하나님의 말씀을 깊이 묵상했으며 그렇게 하면서 하나님의 것들에 대한 마음의 급진적인 변화를 경험했습니다. 그 순간에 일어난 일은 성경의 다른 곳에서 "중생의 씻음"(디도서 3:5)이라고 부르는 것입니다. 원어로 ‘거듭남’이란 단어는 "팔리게네시아"인데, 이는 두 단어의 합성어입니다. 팔린(다시)과 제네시스(탄생)입니다. 우리가 중생했을 때(또는 거듭났을 때), 씻음이 일어났습니다. 우리는 한때 불신앙과 회개하지 않는 반항함으로 강퍅해진 불경건하고 신령하지 않은 사람이었습니다(에베소서 2:1-3; 요한일서 3:8-9). 그러나 우리는 씻김을 받았습니다. 성령께서 우리의 마음을 하나님께로 향하도록 바꾸셨으므로(에스겔 36:26-27) 이전과 달리 우리는 이제 진리의 하나님께로 향하며 그분의 복음을 향하여 반응합니다(행 16:14). 구원받을 때, 우리는 물로 씻어 말씀으로 깨끗해졌습니다. 이 첫 씻음에 이어 그리스도께서는 성화의 과정에서 우리를 계속 정화하십니다. 거듭나는 순간에 우리는 근본적으로 변화되었습니다. 그리고 우리 주님은 그 지점부터 거룩한 성장의 과정에서 우리를 계속 변화시키십니다. 이 성화의 과정은 궁극적으로 우리에게 달려 있는 것이 아닙니다. 우리가 볼 수 있듯이 그리스도께서 그분의 몸의 지체들을 성화시키시기 때문입니다. "...남편들아 아내 사랑하기를 그리스도께서 교회를 사랑하시고 그 교회를 위하여 자신을 주심 같이 하라 이는 곧 물로 씻어 말씀으로 깨끗하게 하사 거룩하게 하시고…"(에베소서 5:25-26) 그리스도께서는 우리에게 말씀을 주셔서 우리의 성장을 위해 양육하시고(행 20:32; 디모데후서 3:16; 베드로전서 2:2) 그분의 영의 조명을 주셔서 그분의 말씀을 바르게 이해하게 하셨습니다(고린도전서 2:14-15). 우리 주님은 그분의 새 언약의 약속에 따라 그분의 법을 우리 마음에 두셨습니다(히브리서 10:15-17; 야고보서 1:21). 거듭난 모든 사람은 그리스도의 명령을 순종하고자 하는 진심 어린 갈망을 가지고 있습니다. 우리 주님은 그분의 능력으로 거룩함 안에서 성장하고 경건한 삶을 사는 데 필요한 모든 것을 제공해 주셨습니다. "...그의 신기한 능력으로 생명과 경건에 속한 모든 것을 우리에게 주셨으니 이는 자기의 영광과 덕으로써 우리를 부르신 이를 앎으로 말미암음이라…” (벧후1:3)
그리스도께서는 자신의 피로 구속하신 교회를 왜 거룩하게 하실까요? 그분이 우리의 변화의 과정을 완성시키셔서 언젠가 우리를 온전한 백성으로 그분 자신에게 드리시기 위함입니다. “...남편들아 아내 사랑하기를 그리스도께서 교회를 사랑하시고 그 교회를 위하여 자신을 주심 같이 하라 이는 곧 물로 씻어 말씀으로 깨끗하게 하사 거룩하게 하시고 자기 앞에 영광스러운 교회로 세우사 티나 주름 잡힌 것이나 이런 것들이 없이 거룩하고 흠이 없게 하려 하심이라…(에베소서 5:25-27) 그리스도께서 교회를 영광스러운 온전함으로 세우실 날이 오고 있습니다. 영광의 그 날까지, 이 현세에서 우리에게 주어진 시간은 거룩해지는 시간입니다. 정화의 시간입니다. 성장의 시간입니다. 복음서에서 읽은 것처럼 훈련의 시간입니다.
“...모든 사람에게 구원을 주시는 하나님의 은혜가 나타나 우리를 양육하시되 경건하지 않은 것과 이 세상 정욕을 다 버리고 신중함과 의로움과 경건함으로 이 세상에 살고 복스러운 소망과 우리의 크신 하나님 구주 예수 그리스도의 영광이 나타나심을 기다리게 하셨으니 그가 우리를 대신하여 자신을 주심은 모든 불법에서 우리를 속량하시고 우리를 깨끗하게 하사 선한 일을 열심히 하는 자기 백성이 되게 하려 하심이라…” (딛2:11-14)
사람들이 하나님의 은혜로 회개해서 의롭다고 인정받으면 그분께서 그들을 천국으로 가는 안락의자에 앉히실 것이라고 가르치는 것은 얼마나 잘못된 일입니까. 현 시대는 훈련의 시간이며, 거룩해지는 시간입니다. 다시 말씀드리지만 이것은 궁극적으로 우리에게 달려 있지 않습니다. 우리가 참으로 그리스도의 교회에 연합되어 있다면, 우리 주님께서 우리를 거룩하게 하실 것입니다. 우리가 그분의 아들께 저항하는 것을 고집한다면, 하늘에 계신 우리 아버지께서 우리를 징계하심으로 거룩하게 하실 것입니다. "...주께서 그 사랑하시는 자를 징계하시고 그가 받아들이시는 아들마다 채찍질하심이라 하였으니…” (히브리서 12:6) 마틴 로이드 존스 목사님은 이렇게 말했습니다.
“만약 당신이 참으로 하나님의 자녀이고 교회의 일원이며 그리스도의 몸의 일원이라면, 이 고귀하고 영광스러운 가르침의 빛 속에서 이 몸이 완전해질 것이며, 분명히 온전해질 것이라는 경고를 드리겠습니다. 그러므로 그분을 저항하지 마십시오. 그분이 말씀에서 여러 다른 방법으로 가르치실 때 주시는 온화한 가르침들을 저항하지 마십시오. 왜냐하면 당신이 죄로 깊이 더럽혀지게 된다면 그분은 당신을 죄에서 벗어나게 하기 위해 사용할 수 있는 매우 강력한 방법을 가지고 계시고, 실제로 사용하시기 때문입니다! "...주께서 그 사랑하시는 자를 징계하시고 그가 받아들이시는 아들마다 채찍질하심이라 하였으니…” (마틴 로이드 존스, 영 안에서의 삶)
믿는 사람이라면 우리 주님께 저항하지 마십시오. 그분이 말씀으로 우리에게 베푸시는 아름다운 권고와 경고를 멸시하지 마십시오. 그분의 온화한 대우를 무시하고 죄로 깊이 더럽혀지게 되면 하늘에 계신 우리 아버지께서 더 가혹한 방법으로 개입하실 수 있으며, 또 반드시 개입하실 것입니다. 주님의 징계가 어떤 형태로 나타날지 나열할 필요는 없습니다. 어떤 형태로 나타나든 고통스러울 것입니다. “...무릇 징계가 당시에는 즐거워 보이지 않고 슬퍼 보이나 후에 그로 말미암아 연단 받은 자들은 의와 평강의 열매를 맺느니라…” (히브리서 12:11) 형제 여러분, 하나님의 거룩하게 하는 말씀에 완강하게 저항하는 거듭난 그리스도인은 그분의 징계를 받을 것입니다. 그것은 주님의 훈련하심의 일부입니다. 사실 그것은 우리에 대한 그분의 사랑의 표현입니다. "...매를 아끼는 자는 그의 자식을 미워함이라 자식을 사랑하는 자는 근실히 징계하느니라…" (잠언 13:24) 이것이 육신의 아버지들에게 해당되는 것이라면, 우리 주님께는 더욱더 참된 사실이지 않겠습니까! 그분은 부지런히 자신의 자녀를 징계하십니다. "...주께서 그 사랑하시는 자를 징계하시고 그가 받아들이시는 아들마다 채찍질하심이라 하였으니…" (히브리서 12:6) 그러나 훈련이 끝나고 거룩함이 완성될 때가 옵니다(데살로니가전서 5:23). 영광의 날이 옵니다! 그리고 그날 우리 주 예수께서 다시 나타나셔서 교회를 온전히 거룩하게 하여 자기에게 드리실 것입니다. "...자기 앞에 영광스러운 교회로 세우사 티나 주름 잡힌 것이나 이런 것들이 없이 거룩하고 흠이 없게 하려 하심이라…" (에베소서 5:27) 우리가 영광을 얻을 때 우리는 티가 없고, 도덕적 흠이 없을 것입니다. 우리는 주름이 없고, 신체적 결함이 조금도 없을 것입니다. 우리는 내면은 완전히 거룩하고 외면은 깨끗할 것입니다. 우리는 태양처럼 빛나고, 영적이고 강력한 몸을 가질 것입니다. 이 땅에서의 삶을 너무나 어렵고 가슴 아프게 만드는 죄에 대한 하나님의 저주는 영원히 폐지될 것입니다. 교회는 영광스럽게 부활하신 주님을 위한 합당한 신부가 되고, 그분의 새 하늘과 새 땅에 거주하기에 합당한 백성이 될 것입니다. 바로 이러한 목적을 위해 우리 주 그리스도 예수께서는 영원부터 세상의 모든 사람들 중에서 사랑하신 그분의 교회를 위해 자신의 생명을 주셨습니다. 우리가 지금 그리스도 예수를 신뢰하고 있다면, 하나님께서는 창조 이전부터 우리를 사랑하셨고, 그 사랑으로 우리를 택하셔서 그분의 아들을 통한 영원한 삶을 받도록 예정하셨습니다. 우리 주 예수께서는 우리를 향한 깊은 부드러움으로 자신을 낮추시고 이 세상에 오셔서 자신의 몸으로 우리의 죄를 담당하시고 십자가에서 우리를 위해 피를 흘리셨습니다. 그분은 우리를 대신하여 죄의 값을 치르시고, 우리를 마귀의 권세에서 구출하셔서 그분의 나라로 옮기시고, 그분이 돌아오시는 날까지 우리를 거룩하게 하시기 위해 그렇게 하셨습니다. 주님께서 우리 안에서 시작하신 일을 완성하셔서 우리를 영광스럽게 하시고, 티나 주름이나 흠도 없이 거룩하고 완전한 영광으로 그분 자신께 세워지는 그 날까지 말입니다. 우리는 그리스도께서 사랑하시는 성도들을 감히 멸시할 수 있을까요? 우리는 그분의 참된 교회를 경멸하는 마음으로 바라볼 수 있을까요? 그분의 피로 구속받은 모든 성도로 구성된 그리스도의 참된 교회는 그분의 귀중한 보석입니다. 그분은 그들을 부드러운 애정으로 바라보시며, 때로는 고통스러운 시련과 고난의 훈련을 통해 그들을 거룩하게 하십니다. 그리고 언젠가는 그분께서 부활하신 것처럼 확실히 교회를 영광스럽게 하시고 영광스럽게 그분 자신에게 바치실 것입니다. 우리가 마음으로부터 그분을 신뢰하고 있다면 예수 그리스도의 성도들은 너무나 소중한 존재들입니다!
정한 보배 빛난 보배
주 예수의 보배
하늘나라 두시려고
다 거두시리
주를 사랑하는 아이
이 세상에 살때
주의 말씀 순종하면
참 보배로다 (예수께서 오실 때에, 윌리엄 쿠싱)
이러한 동료 성도들을 우리가 우리 안에 거하시는 그리스도의 애정으로 그들을 바라보아야 하지 않겠습니까? 사도 바울이 이 빌립보 성도들에 대해 생각한 것과 같이 그들을 생각해야 하지 않겠습니까? 그는 이 서신의 마지막 장에서 이렇게 표현합니다. “...그러므로 나의 사랑하고 사모하는 형제들, 나의 기쁨이요 면류관인 사랑하는 자들아 이와 같이 주 안에 서라…” (빌립보서 4:1)
Affection of Christ Jesus
Philippians 1:8
8 For God is my witness, how I yearn for you all with the affection of Christ Jesus.
I would like to remind everyone that we are continuing with our series in Philippians, picking up where we left of last week in the first chapter of this epistle, moving on to verse 8.
If you recall, in this opening section of this epistle, Paul is expressing thanks to God for these Philippian saints who were very dear to his heart. These Philippian saints, if you remember, partnered with Paul in the ministry of the gospel from their earliest days in the faith until the present time, many years later, as the great apostle suffered imprisonment at Rome. They gave generously not only to support Paul's apostolic mission but also to bring him relief as a prisoner of Christ Jesus. Regarding them as partners in the gospel and partakers with him of grace, both in his preaching and suffering for Christ, the apostle Paul held the Philippian saints in his heart. He remembered their zeal for the gospel and their love for him in his prayers and gave joyous thanks to God for them. Just how dear were the Philippian saints to Paul? Our text for today gives us a vivid glimpse into how much:
8 For God is my witness, how I yearn for you all with the affection of Christ Jesus. (Philippians 1:8)
The apostle Paul yearned for all the Philippian saints “with the affection of Christ Jesus”. Something of Christ's own affection for His sheep at Philippi was in Paul's own heart. In the original language, the word translated as “affection” is splagchnon, which literally means bowels. Paul had powerful feelings for the Philippian church stirring deep within him. Elsewhere, in Luke 1:78, that word is translated as “tender”. “because of the tender mercy of our God, whereby the sunrise shall visit us from on high” (Luke 1:78) When I look at Martyn, my infant son, I feel a sense of parental tenderness towards him. The same goes for my 5 year old daughter, Evangeline. Both of my little children are so dear to my heart. If you are a parent with young children, I am sure you can relate with that feeling. Now take that feeling of tenderness and multiply it thousand upon thousand times over and we begin to get a sense of Christ's tenderness towards His sheep. Something of this profound tenderness that Christ Jesus Himself feels towards His beloved flock was within Paul's own heart. The apostle Paul conveys this tenderness again later in this epistle, in chapter 4: “Therefore, my brothers, whom I love and long for, my joy and crown, stand firm thus in the Lord, my beloved.” (Philippians 4:1) If Paul felt this strongly towards the saints at Philippi, how much more does Christ Jesus look upon His precious saints with profound affection. If Christ has purchased us for Himself with His own precious blood , we are dear to His heart beyond measure. This affection stretches back from before we were born, from before creation, from all eternity. For it was from all eternity that God chose a people to be saved through His Son and predestined them for eternal life. “3 Blessed be the God and Father of our Lord Jesus Christ, who has blessed us in Christ with every spiritual blessing in the heavenly places, 4 even as he chose us in him before the foundation of the world, that we should be holy and blameless before him. In love 5 he predestined us for adoption to himself as sons through Jesus Christ,” (Ephesians 1:3-5) If we are redeemed through Jesus Christ today it is because God loved us from before the foundation of the world and predestined us for eternal life in His Son. And it was out of His immeasurable love for us that the eternal Son of God left behind His glorious privileges in heaven and came into the world to give Himself up for us (Galatians 2:20; Ephesians 5:2). Concerning the incarnation of the Son of God into this world, we read in chapter 2 of Philippians:
5 Have this mind among yourselves, which is yours in Christ Jesus, 6 who, though he was in the form of God, did not count equality with God a thing to be grasped, 7 but emptied himself, by taking the form of a servant, being born in the likeness of men. 8 And being found in human form, he humbled himself by becoming obedient to the point of death, even death on a cross. (Philippians 2:5-8)
God the Son did not clutch at His privileges in heaven although they were His by divine right. God the Son, the second person of the triune Godhead, “did not count equality with God a thing to be grasped”. He willingly emptied Himself of the glories and honors of heaven and came into this world in human form that He might bear our sins on the cross. Why did He do this? Why did He humble Himself to the point of death on the cross? Out of His everlasting love for His people, chosen in Him from all eternity. As we read in Ephesians 5:25-27:
25 Husbands, love your wives, as Christ loved the church and gave himself up for her, 26 that he might sanctify her, having cleansed her by the washing of water with the word, 27 so that he might present the church to himself in splendor, without spot or wrinkle or any such thing, that she might be holy and without blemish. (Ephesians 5:25-27)
Christ loved the church from all eternity and gave Himself up for her. What was the purpose of the laying down of His life for His people? “that he might sanctify her...” (Ephesians 5:26) Not merely that we might be forgiven. Not merely to deliver us from hell. Certainly, He did lay down His life for His church for these reasons. But beyond that, Christ loved the church and gave Himself up for her, that He might sanctify her – that He might set her apart as His own possession and transform her in holiness (2 Corinthians 3:18; Colossians 3:10; 1 Peter 1:14-16). At the time we were saved, we were cleansed, as verse 26 of Ephesians 5 makes clear. “25 Husbands, love your wives, as Christ loved the church and gave himself up for her, 26 that he might sanctify her, having cleansed her by the washing of water with the word,” (Ephesians 5:25-26) We were cleansed “by the washing of water with the word,”. What does this statement mean? Well, I think it means this: at the time of our salvation, we were immersed in God's word and as we were, we experienced a radical change of heart in regards to the things of God. What occurred in that moment was what the gospel calls elsewhere, a “washing of regeneration” (Titus 3:5). In the original Greek, the word for regeneration is “paliggenesia” which is a compound of two words: palin (again) and genesis (birth). When we were regenerated (or born again), a washing took place. The godless, unspiritual person we once were, hardened in unbelief and impenitent rebellion against God (Ephesians 2:1-3; 1 John 3:8-9), was washed away. The Holy Spirit changed our hearts towards God (Ezekiel 36:26-27) so that, unlike before, we are now inclined towards the God of truth and are responsive to His gospel (Acts 16:14). At salvation, we were cleansed by the washing of water with the word. Following this initial washing, Christ continues to purify us in the process of sanctification. At the moment of new birth, we were radically changed. And our Lord continues to change us from that point forward in a process of holy growth. This process of sanctification is not something that is ultimately up to us because, as we can see, Christ sanctifies the members of His body. “Husbands, love your wives, as Christ loved the church and gave himself up for her, that he might sanctify her...” (Ephesians 5:25-26) Christ has given us His word to nourish us for our growth (Acts 20:32; 2 Timothy 3:16; 1 Peter 2:2) and the illumination of His Spirit to understand His word rightly (1 Corinthians 2:14-15). In accordance with His new covenant promise, our Lord has put His laws on our hearts (Hebrews 10:15-17; James 1:21). Every regenerated person has a heart-felt yearning to obey Christ's commands. By His power, our Lord has provided everything we need to grow in holiness and live out a godly life. “3 His divine power has granted to us all things that pertain to life and godliness, through the knowledge of him who called us to his own glory and excellence,” (2 Peter 1:3)
Why does Christ sanctify the church He has redeemed by His blood? So that one day, He might complete our process of transformation and present us to Himself a perfected people. 25 Husbands, love your wives, as Christ loved the church and gave himself up for her, 26 that he might sanctify her, having cleansed her by the washing of water with the word, 27 so that he might present the church to himself in splendor, without spot or wrinkle or any such thing, that she might be holy and without blemish. (Ephesians 5:25-27) The day is coming when Christ will present the church to Himself in glorified perfection. Until that day of glorification, our time in this present life is a time of sanctification. It is a time of purification. It is a time of growth. It is, as we read in the gospel, a time of training.
11 For the grace of God has appeared, bringing salvation for all people, 12 training us to renounce ungodliness and worldly passions, and to live self-controlled, upright, and godly lives in the present age, 13 waiting for our blessed hope, the appearing of the glory of our great God and Savior Jesus Christ, 14 who gave himself for us to redeem us from all lawlessness and to purify for himself a people for his own possession who are zealous for good works. (Titus 2:11-14)
How wrong it is when people teach that once a person is converted and justified by the grace of God, He will put them on an easy chair to heaven. Our time in the present age is a time of training. It is a time of sanctification. Again, this is ultimately not up to us. If we are truly joined to Christ's church, our Lord will sanctify us. Our heavenly Father will see to this should we insist on resisting His Son. “For the Lord disciplines the one he loves, and chastises every son whom he receives.” (Hebrews 12:6) As Martyn Lloyd Jones writes:
“If you are indeed a child of God and a member of the church, a member of the body of Christ, let me warn you, in the light of this exalted and glorious teaching, that this body is going to be made perfect, and will be made perfect. Do not resist Him therefore, do not resist the ointments, the emollients, the gentle teaching which He gives in His instruction in the Word in various other ways. Because, believe me, if you become deeply stained with sin, He has some very powerful acids He can use, and which He does use, in order to rid you of the sin! 'Whom the Lord loveth He chasteneth, and scourgeth every son whom He receiveth.' (Martyn Lloyd Jones, Life in the Spirit)
If you are a believer, do not resist our Lord. Do not despise His beautifying ointments and cleansing salves that He provides for us through His word. If we insist on ignoring His gentle treatments and become deeply stained with sin, our Father in heaven can and will intervene with harsher methods. I need not list the various forms the Lord's discipline may take. Whatever form it may take, it will feel painful. “For the moment all discipline seems painful rather than pleasant, but later it yields the peaceful fruit of righteousness to those who have been trained by it.” (Hebrews 12:11) Believe me, the regenerate Christian who stubbornly resists God's sanctifying word will receive His chastisement. It is a part of the Lord's training. It is in fact an expression of His love for us. “Whoever spares the rod hates his son, but he who loves him is diligent to discipline him.” (Proverbs 13:24) If this is true of human fathers, how much more is this true of our Lord! He is diligent to discipline His own children. “For the Lord disciplines the one he loves, and chastises every son whom he receives.” (Hebrews 12:6) But the time is coming when the training will cease and the sanctification will be complete (1 Thessalonians 5:23). The day of glory is coming! And on that day our Lord Jesus appears again, He will present the church to Himself fully and completely sanctified. “27 so that he might present the church to himself in splendor, without spot or wrinkle or any such thing, that she might be holy and without blemish.” (Ephesians 5:27) At the time of our glorification, will be characterized by splendor. We will be without spot, without a hint of moral blemish. We will be without wrinkle, without the slightest physical imperfection. We will be completely holy within and pristine without. We will be made radiant like the sun, with bodies that are both spiritual and powerful. God's curse for sin which makes life on this earth so difficult and heartbreaking, will be abolished forever. The church will be made a fit bride for our glorious, risen Lord and a fit people to inhabit His new cosmos. It is for this end that Christ Jesus our Lord gave His life for His church whom He has loved out of all the people of the world, from all eternity. If our trust is in Christ Jesus, God has loved us from before the foundation of the world and out of that love, chose us and predestined us for eternal life through His Son. Out of His profound tenderness towards us, our Lord Jesus humbled Himself and came into this world to bear our sins in His body and shed His blood for us on His cross. He did this to pay sin's penalty on our behalf, to deliver us from the devil's dominion and transfer us to His kingdom, that He might sanctify us until the day He returns – the day He completes the work He began in us and glorifies us and presents us to Himself in splendor, without spot, without wrinkle, holy and without blemish. Dare we despise Christ's beloved saints? Dare we look upon His true church with contempt? Christ's true church, consisting of every saint that has been redeemed by His blood, are His own precious jewels. He looks upon them with tender affection as He sanctifies them, sometimes through the discipline of painful trials and hardships. And one day, as certain as His resurrection, He will glorify them all and present them to Himself in splendor. How precious are the saints of Jesus Christ which we are insofar as we trust in Him from the heart.
He will gather, He will gather
The gems for His kingdom;
All the pure ones, all the bright ones,
His loved and His own.
Little children, little children,
Who love their Redeemer,
Are the jewels, precious jewels,
His loved and His own. (Jewels, William Cushing)
Knowing what we know about our fellow saints, should we not look upon them with the affection of Christ who dwells in us? Should we not think of them much in the way the apostle Paul thought of these Philippian saints as he expresses in the final chapter of this epistle to them: “Therefore, my brothers, whom I love and long for, my joy and crown, stand firm thus in the Lord, my beloved.” (Philippians 4:1)