영적 일치의 장애물
빌립보서 2:3
3 아무 일에든지 다툼이나 허영으로 하지 말고 오직 겸손한 마음으로 각각 자기보다 남을 낫게 여기고
오늘은 빌립보서의 말씀으로 다시 돌아가 빌립보서 2장 3절의 말씀을 함께 살펴보고자 합니다.
빌립보서 강해를 시작한 이후 지금까지 배웠던 말씀을 기억하신다면 우리가 현재 공부하고 있는 부분이 그리스도의 몸인 교회의 영적 연합에 초점을 맞추고 있다는 것을 느끼셨을 것입니다. 교회의 영적 연합에 관해서는, 이 장의 앞부분, 오늘 본문 바로 앞에 다음과 같은 조건부 명령이 있습니다.
“...그러므로 그리스도 안에 무슨 권면이나 사랑의 무슨 위로나 성령의 무슨 교제나 긍휼이나 자비가 있거든 마음을 같이하여 같은 사랑을 가지고 뜻을 합하며 한마음을 품어…” (빌2:1-2)
우리는 이 말씀을 공부하면서 그리스도 안에 있으며 믿음으로 그분과 연합된 모든 사람은 구원의 다양한 축복을 공유한다는 것을 배웠습니다. 모든 신자는 그리스도 안에서 같은 격려, 그분의 구속의 사랑에서 오는 같은 위로, 성령 안에서의 같은 교제, 그리고 그리스도의 몸을 향한 같은 사랑과 긍휼을 공유합니다. 참된 그리스도인은 근본적으로 영적으로 동일하기 때문에 서로 영적 연합을 누릴 수 있습니다. 그리고 앞서 배웠듯이, 이 영적 연합은 같은 마음, 곧 우리 주 그리스도를 기쁘시게 하는 일을 하려는 마음을 나누는 것으로 이루어집니다. 그리고 이 영적 연합은 같은 사랑, 곧 거룩함의 성장을 가져오는 하나님을 향한 넘치는 사랑을 나누는 것으로 이루어집니다. 더 나아가, 영적 연합은 이 세상에서 우리의 목적과 관련하여 서로 온전히 일치되는 것으로 이루어집니다. 곧 지식과 분별력의 성장을 통해 믿음 안에서 성장하여 거룩함에 이르고, 그리스도 안에서 우리에게 약속된 영원한 영광의 부요함에 소망을 두며 믿음 안에서 기뻐하는 것입니다.
빌립보 교회가 영적인 연합을 실천한다면 바울이 그들을 향해 가졌던 기쁨이 더욱 커졌을 것이기 때문입니다. 만약 바울이 빌립보 교회의 영적 연합으로 인해 기뻐한다면, 우리 주 예수님께서는 자신의 몸된 교회가 영적인 연합을 실천하는 것을 얼마나 더 기뻐하셨겠습니까? 오늘 본문에서는 이제 그리스도의 몸의 영적 연합을 방해하는 몇 가지 장애물들이 무엇인지 살펴보겠습니다. 우리는 그리스도의 몸 안에서 영적인 연합을 실천해야 합니다. 이 귀중한 연합을 방해하고 깨뜨리는 것들을 멀리해야 합니다. 무엇을 멀리해야 합니까? 본문에서 우리는 “아무 일에든지 다툼이나 허영으로 하지 말고…”라고 읽습니다. 우리가 주 예수님 안에서 연합을 실천하며 주님을 순종하고 그분을 기쁘시게 하려면, 다툼과 이기적인 야망을 멀리해야 합니다. 이기적인 야망은 그분의 교회에 불경건한 갈등과 분열을 가져오기 때문입니다. 우리는 이기적인 야망을 품은 마음으로 아무것도 하지 말아야 합니다. 빌립보서 1장에서 우리는 교회 안에서 이기적인 야망 또는 다툼이 어떤 모습인지 엿볼 수 있습니다.
“...어떤 이들은 투기와 분쟁으로, 어떤 이들은 착한 뜻으로 그리스도를 전파하나니 이들은 내가 복음을 변증하기 위하여 세우심을 받은 줄 알고 사랑으로 하나 그들은 나의 매임에 괴로움을 더하게 할 줄로 생각하여 순수하지 못하게 다툼으로 그리스도를 전파하느니라…” (빌1:15-17)
그리스도를 전파하면서도 이기적인 야망 때문에 진실하지 않게 전하는 사람들이 있었습니다. 빌립보서 강해 앞부분에서 이 본문을 공부했을 때 말씀드렸듯이, 이 전도자들은 거짓 복음을 전하지 않았던 것 같습니다. 바울은 그들이 그리스도를 전했음을 인정합니다. 심지어 이 전도자들이 진실하지 않게 그리스도를 전했음에도 불구하고, 자신은 그리스도가 전해지는 것을 기뻐한다고 말했습니다. 만약 이 전도자들이 그리스도에 대한 거짓된 묘사를 전했다면 바울은 이렇게 말하지 않았을 것입니다. 따라서 이 사람들은 그리스도에 대한 사실들을 전한 것으로 보입니다. 우리가 사도신경에서 고백하는 것처럼, 그들은 그리스도의 신성, 영원함, 주님의 성육신, 속죄, 부활, 승천, 그리고 재림을 전한 것으로 보입니다. 그러나 이 사람들은 잘못된 동기로 그리스도를 전파했습니다. 그들의 말은 옳았을지 모르나 그들의 마음은 끔찍하게 잘못되었습니다. 그들은 이기적인 야망 때문에 진실하지 않은 마음으로 그리스도를 전했습니다. 그들은 교회의 서열에서 바울을 밀어내고 싶어 했습니다. 그들은 교회에서 바울만큼 자신들이 높은 평가를 받지 못하는 것에 대해 분개했고, 바울이 누렸던 수준의 존경과 애정을 갈망했습니다. 그래서 그들은 바울을 자신들이 세워주며 지지해야 할 형제가 아니라, 무너뜨리고 밀어내야 할 경쟁자로 여겼습니다. 결과적으로, 그들은 교회에서 우위를 차지하려는 이기적인 야망을 채우기 위해 추악한 행위에 의존했던 것으로 보입니다. "...시기와 다툼이 있는 곳에는 혼란과 모든 악한 일이 있음이라..." (야고보서 3:16) 이 설교자들은 어떻게 행동했습니까? 그들은 설교를 통해 감옥에 갇힌 바울을 괴롭혔습니다. 사실 바울은 복음을 변호하기 위해 로마에 투옥되었습니다. 하지만 그들은 바울이 자신의 잘못된 행동 때문에 투옥되었다고 주장하고 다녔을 수도 있습니다. 사도 바울이 교회의 지도자로서 신뢰할 수 없는 사람이며 문제를 일으키는 사람이라고 주장했을 수도 있습니다. 그들은 바울을 비방하여 괴롭히고, 사도이자 교회 지도자로서의 그의 신뢰도를 손상시키려 했을 가능성이 있습니다. 그들은 무엇을 하든지 바울의 교회 내 영향력과 지도력을 시기하여 그를 자신들의 경쟁자로 여겼습니다. 오늘 본문에서 이기적인 야망 (다툼)으로 번역된 원어는 에리테이아(eritheia)인데, 이는 갈라디아서 5장 20절에서 "당짓는 것"으로 번역된 단어와 동일합니다.
“...육체의 일은 분명하니 곧 음행과 더러운 것과 호색과 우상 숭배와 주술과 원수 맺는 것과 분쟁과 시기와 분냄과 당 짓는 것과 분열함과 이단과 투기와 술 취함과 방탕함과 또 그와 같은 것들이라 전에 너희에게 경계한 것 같이 경계하노니 이런 일을 하는 자들은 하나님의 나라를 유업으로 받지 못할 것이요…” (갈5:19-21)
이기적인 야망이나 당 짓는 일은 육체의 일입니다. 그것은 성령의 열매에 반대되는 것이며, 하나님께 대한 반역 행위이며, 그리스도 교회의 연합을 거스르는 행위입니다. 고의로 회개하지 않고 이기적인 행동을 하는 자들은 그리스도 안에 있는 하나님의 구원의 은혜를 알지 못하는 불신자임을 드러냅니다. 오늘날 많은 교회에서 이기적인 야망 또는 다툼이 만연하지 않습니까? 우리는 교회 내에서 리더십과 영향력이 있는 지위나 역할을 탐내고, 특정 사람들을 자신의 이기적이고 진실하지 않은 열망의 경쟁자로 대하는 사람들을 봅니다. 그들은 왜 이렇게 행동하는 것일까요? 그들은 또한 경쟁자로 여기는 사람들을 괴롭힙니다. 부정직한 험담으로 그들을 비방할 수도 있습니다. 그들의 인격을 부당하게 훼손할 수도 있습니다. 경쟁자의 말과 행동을 가혹하고 악의적인 태도로 판단하여 중상모략을 퍼뜨릴 수도 있습니다. 아니면 이러한 행동은 전혀 하지 않고, 그저 경쟁자들을 차갑고 분노에 찬 경멸로 대할 수도 있습니다. 대학 시절, 저는 이기적이고 불성실한 이유로 교회 찬양팀의 차기 리더가 되겠다는 목표를 세웠습니다. 그리고 제가 그 자리를 차지할 수 있는 선두 주자라고 생각했습니다. 그런데 찬양팀에 재능과 능력 면에서 저를 훨씬 능가하는 새로운 사람이 합류했습니다. 당시 저는 그리스도인이었지만, 그 친절하고 상냥한 형제에게 반감을 품었고, 단지 악의적인 경쟁심 때문에 그를 몹시 싫어했습니다. 그를 공개적으로 비난하거나 차기 찬양 리더가 되려는 그의 노력을 훼방하려 한 적은 없습니다. 그저 그를 경멸하며 그를 향한 마음을 닫아버렸습니다. 믿는 사람이 믿음 안에서 형제를 그렇게 대하는 것은 악한 일입니다. "...시기와 다툼이 있는 곳에는 혼란과 모든 악한 일이 있음이라…"(야고보서 3:16). 또 어떤 사람들은 교회에서 어떤 사람들이 누리는 존경과 명예를 부러워하며, 그들에게 나쁜 일이 일어나기를 바랍니다. 그들 자신도 고압적이고 거친 성격이나 다른 사람들의 눈에 띄는 결점 때문에 교회에서 나쁜 평판을 얻었습니다. 하지만 그들은 자신의 나쁜 행동에 대한 하나님의 말씀의 책망을 받아들이는 대신, 자신의 불명예를 곱씹으며 좋은 평판을 얻은 사람들을 향해 분노합니다. 그 시기심으로 인해 그들은 앞서 언급한 방식으로 다른 사람들을 괴롭힙니다. 이러한 시기심 많은 사람들은 교회에서 높은 직책의 사람이 되기를 열망하지 않을 수도 있습니다. 하지만 그렇다고 해서 다른 사람들을 향한 그들의 분개심과 악의는 하나님의 말씀이 금지하고 있는 이기적인 야망과 당 짓는 것에 덜 관여하는 것이 아닙니다.
형제 자매 여러분, 이기적인 야망의 파괴력은 명백합니다. 우리 중 일부는 그 결과로 직접 고통을 겪었습니다. 교회의 연합을 깨뜨리는 온갖 추악한 행위들 가운데, 과연 어떤 것이 이기적인 야망과 관련이 없겠습니까? 만약 우리가 어떤 식으로든 이기적인 야망에 빠져 있다면, 우리가 들어야 할 말은 단 하나입니다: “당장 멈추시오!” 이기적인 야망에 빠져 우리는 그리스도 교회의 증거에 해를 끼치고, 그분의 복음의 진전을 방해합니다. 복음의 진보는 기독교 신앙의 모든 공적인 표현을 없애려는 무신론자들뿐만 아니라, 이기적인 경쟁 행위로 교회의 조화와 연합을 깨뜨리는 그리스도인들 때문에도 방해받습니다. 더 나아가, 우리의 경쟁 행위는 그리스도의 몸인 그분과 연합된 믿는 자들을 괴롭히는 것입니다. 이 시리즈에서 최근에 배웠듯이, 우리 주 예수님은 그분의 몸의 모든 지체를 사랑하십니다. 그분의 보배로운 피로 구속받은 각 개인은 그분의 충만함의 일부이며, 그 각각의 지체가 없다면 그분의 몸은 불완전할 것입니다(에베소서 1:23). 우리 주님께서는 그분의 몸의 각 지체를 사랑하셔서 그들을 영원한 소유로 양육하고 소중히 여기십니다. 만일 우리 주님께서 그분의 몸에 합쳐진 모든 지체를 양육하고 소중히 여기시며, 그들 모두를 그분의 충만함에 없어서는 안 될 부분으로 여기신다면, 우리가 악의적인 경쟁심으로 그분의 지체 중 어느 하나라도 짓밟는 것을 주님께서 가만히 지켜보실거라고 생각하십니까? 만일 우리가 주님의 소유인데도 그분의 몸의 다른 지체를 우리가 세워줘야 할 형제가 아니라 파괴해야 할 경쟁자로 대하는 것을 고집한다면, 우리는 분명히 그분의 징계를 자초하는 것입니다. 그러므로 그리스도의 몸의 일치를 소중히 여기고 아무것도 이기적인 야망으로 하지 않도록 주의합시다.
그리스도의 몸의 영적 연합을 가로막는 두 번째 장애물은 허영입니다. "아무 일도 다툼이나 허영으로 하지 말라." 허영이라고 번역된 단어는 '케노독시아(kenodoxia)'로, '케노스(kenos, 헛된)'와 '독사(doxa, 영광)'라는 두 단어에서 유래했습니다. 허영이란 무엇일까요? 바로 과시욕입니다. 허영심이 강한 사람은 헛되고 헛된 것들, 곧 하나님 보시기에 영원한 가치가 없고 하찮은 것들을 자랑합니다. 허영심이 강한 사람은 부, 소유물, 사회적 지위와 같은 것들을 자랑합니다. 그리고 이러한 것들을 소유하고 있기 때문에 교회에서 편파적인 대우를 마땅히 받아야 한다고 생각합니다. 그는 자신이 자랑하는 이러한 허영심을 가지고 있기 때문에 교회의 평범한 사람들보다 더 나은 사람이 될 수 있다고 생각합니다. 그는 교회가 어떻게 운영되어야 하는지에 대한 자신의 선호도와 생각들이 일반 신자들보다 더 큰 비중을 차지해야 한다고 생각합니다. 그는 자신이 교회에서 지도자 자리를 차지할 자격이 충분하다고 생각합니다. 왜 그럴까요? 그가 경건함에 있어서 성숙한 신자이거나 말씀에 지혜롭고 지식이 있어서가 아닙니다. 아닙니다. 오히려 세상에서 명성을 얻었기 때문입니다. 혹은 부유하고 수익성 좋은 직업을 가졌기 때문입니다. 혹은 사회 상류층에 속하기 때문입니다. 그는 자신이 마땅히 받아야 할 대우를 받지 못하면 화를 냅니다. 그것이 바로 허영입니다. 그리고 이 허영심 많은 사람은 교회 안에서 자신이 자랑하는 이러한 다양하고 헛된 특성들을 가지고 있지 못한 동료들, 곧 세상적인 기준으로는 비천한 형제들을 만날 때, 그들을 차갑고 거만하게 대합니다. 로마서 12장 16절은 모든 신자가 삼가야 할 이러한 허영심에 대해 더 깊은 통찰력을 주는 말씀입니다.
“...서로 마음을 같이하며 높은 데 마음을 두지 말고 도리어 낮은 데 처하며 스스로 지혜 있는 체 하지 말라… (롬12:16)
“처하다”로 번역된 이 단어는 원어로 수나파고 sunapagó입니다. 이는 “함께 끌려가다”(Thayer's Greek Lexicon)라는 뜻입니다. 갈라디아서 2장 13절에서 “유혹되다”로 번역된 단어와 같습니다. “...남은 유대인들도 그와 같이 외식하므로 바나바도 그들의 외식에 유혹되었느니라...”(갈라디아서 2장 13절) 바나바는 안디옥에서 베드로의 위선적인 행동 때문에 유혹을 당했습니다. 그는 베드로가 할례파를 두려워하여 이방인 그리스도인들과 함께 식사하지 않는 것을 보았습니다. 베드로와 유대인 신자들의 위선을 목격한 바나바는 그들의 나쁜 본보기에 이끌렸습니다. 바나바는 끌려가는 것을 거부했어야 했습니다. 하지만 그는 그렇게 하지 않았습니다. 어떤 일에 있어서는 끌려가는 것을 거부해야하며 또 어떤 면에서는 끌려가는 것을 기쁘게 여겨야 합니다. 예를 들어, 로마서 12장 16절의 말씀처럼, 우리는 그리스도 안에서 우리의 낮은 형제들과 함께 ‘낮은 데를 처해야’ 합니다. 하지만 허영심에 빠진 사람들은 그러한 행동을 거부합니다. 만약 그들이 비천하고, 배경과 재산이 보잘것없는 신자와 친구가 된다면, 그들은 스스로를 자제해서 거리를 유지합니다. 그 사람에게 너무 자유분방하고 솔직하게 다가가 잘못된 생각을 심어주고 싶어 하지 않습니다. 스스로 깨닫든 깨닫지 못하든, 그들은 이 사람은 다른 계층이며, 감히 자신의 친구가 될 수는 없는 사람이라고 스스로에게 말합니다. 다시 말해, 그들은 속물처럼 행동합니다. 그리스도 안에 있는 형제자매 여러분, 속물 근성에 휩쓸리지 마십시오. 우리는 다른 그리스도인들이 어떤 사람의 배경에 대해 떠들고, 그리스도의 몸 안에서 누구와 친구가 될지 까다롭게 고르는 것을 볼 수 있습니다. 특히 우리 자신이 잘살고 있다면, 그러한 충동에 휩쓸리지 마십시오. 그것은 명백한 허영심입니다. 하지만 우리는 그리스도 안에 있는 우리의 비천한 형제자매들과 함께 ‘낮은 데 처해야’ 합니다. 그리스도 안에 있는 다른 형제자매들의 배경에 상관없이, 그들과 함께 식사하고 자유롭게 대화해야 합니다. 그들과 열린 마음으로 친구가 되어 주십시오. 그들을 집으로 초대하십시오. 그들과 교제하는 기쁨을 누리십시오. 마틴 로이드 존스 목사님은 이렇게 말했습니다.
“...내 사랑하는 형제들아 들을지어다 하나님이 세상에서 가난한 자를 택하사 믿음에 부요하게 하시고 또 자기를 사랑하는 자들에게 약속하신 나라를 상속으로 받게 하지 아니하셨느냐…” (약2:5) 그리스도인들에게 중요한 것은 오직 이것뿐입니다. 그들은 사람들이 부유하든 가난하든, 높든 낮든, 똑똑하든 못낫든, 세상이 뭐라고 하든 신경 쓰지 않습니다. 아닙니다. 그들의 질문은 이것입니다. 이 사람은 그리스도인인가? 이 사람들은 부요한 믿음을 가지고 있는가? 이 사람들은 하나님의 자녀인가? 만약 그렇다면, 저는 그들에게 속해 있고, 그들과 이야기하는 것을 좋아하며, 그들을 만나는 것을 좋아합니다.” (마틴 로이드 존스, 로마서)
우리도 이 같은 말을 하고 있습니까? "부유하든 가난하든, 지위가 높든 낮든, 똑똑하든 못하든 상관없다. 내가 관심 있는 건 그들이 그리스도인인지, 거듭났는지, 주 예수 그리스도를 향한 믿음의 부요함을 가지고 있는지, 하나님의 자녀인지, 그리스도 안에 있는지, 밖에 있는지, 하나님께서 당신을 사랑하는 자들에게 약속하신 나라의 상속자인지 여부야. 그들이 참된 그리스도인들이라면 나는 그들에게 속해 있어. 우리는 같은 백성이야. 서로 다르더라도, 가장 중요한 것에 있어서는 근본적으로 같아. 그리고 나는 그들과 함께 그리스도와 하나님의 나라에서 영원히 살 거야. 우리의 이름은 어린 양의 생명책에 기록되어 있어. 그래서 나는 그들과 교제할 수 있고, 그들과 교제하게 되어서 너무 기쁘다."
오해하지 마시길 바랍니다. 모든 사람이 그리스도의 몸 안의 교제를 누릴 수 있는 것은 아닙니다. 사도 요한이 하나님 자녀들의 교제에 대해 어떻게 말했는지 기억하십니까?
“...우리가 보고 들은 바를 너희에게도 전함은 너희로 우리와 사귐이 있게 하려 함이니 우리의 사귐은 아버지와 그의 아들 예수 그리스도와 더불어 누림이라…” (요일1:3)
사도들은 사람들이 그들의 간증을 믿음으로써 그들과 교제할 수 있도록 예수 그리스도의 복음을 전파했습니다. 복음의 선포를 듣고 믿는 것 외에는 우리 주 예수 그리스도와의 교제를 누릴 수 있는 길이 없습니다. 믿지 않고 그저 교회에 다니는 사람은 이 교제에 진정으로 접근할 수 없습니다. 그 이유는 이 교제가 공통된 기쁨에 기반을 두고 있기 때문입니다. 복음의 구원하는 은혜와 영원한 기업의 소망을 누리는 것, 그리스도께서 우리를 양육하시고 그분의 몸의 지체로서 우리를 소중히 여기시는 그분과 연합하는 기쁨, 성부와 성자와의 교제를 누리는 것, 성령의 거룩하게 하는 능력을 누리는 것, 하나님의 말씀대로 행하는 기쁨을 누리는 것 말입니다. 우리는 그리스도의 몸 안에 있는 사람들과 많은 것을 공유할 수 있습니다. 그러나 그리스도께서 이루시기 위해 오셨던 이 위대한 구원의 기쁨을 우리가 공유하지 않는다면, 우리는 그들과 참된 영적 교제를 누릴 수 없습니다. 우리는 이해할 수 없는 낯설고 특이한 사람들 사이에서 항상 소외될 것입니다. 우리는 우리 주변의 그리스도인들과 거의 모든 면에서 다를 수 있습니다. 하지만 우리가 그리스도 안에서 하나님의 구원의 은혜를 그들과 공유한다면, 우리는 그들과 교제할 수 있습니다.
우리가 그리스도 안에 있는 한, 이 공통된 구원의 복을 누리는 한, 그리스도 안에 있는 동료 형제들과 우리를 갈라놓고 우리의 소중한 교제를 방해하고 깨뜨리는 속물 근성을 멀리해야 합니다. 어리석은 허영심의 충동을 물리칩시다. 그리스도 안에 있는 우리의 비천한 형제들과 함께, 그리고 그리스도 안에 있는 우리의 모든 참된 형제들과 함께 낮은 데에 처하도록 합시다. 그리고 이기적인 야망이라는 끔찍하고도 터무니없는 죄와 그에 수반되는 추악한 행위들을 삼가도록 합시다.
“...아무 일에든지 다툼이나 허영으로 하지 말고 오직 겸손한 마음으로 각각 자기보다 남을 낫게 여기고…” (빌2:3)
우리는 빌립보서의 이 구절에서 그리스도인의 교제를 유지하기 위해 우리가 하지 말아야 할 것들을 살펴보았습니다. 하나님이 뜻하신다면 다음 주에는 이 구절의 나머지 부분과 그리스도인의 교제를 유지하기 위하여 우리가 마땅히 해야할 일이 무엇인지 살펴보겠습니다.
Hindrances to Spiritual Unity
Philippians 2:3
3 Do nothing from selfish ambition or conceit, but in humility count others more significant than yourselves.
I would like to remind everyone that we are continuing with our series in Philippians picking up where we left off two weeks ago in the second chapter of this epistle, moving on to verse 3.
If you recall from the previous two messages in this series, the section in Philippians we are currently studying is focused on the spiritual unity of the body of Christ, His church. Regarding the spiritual unity of the church, we read earlier in this chapter, immediately preceding our verse for today, the following conditional injunction:
1 So if there is any encouragement in Christ, any comfort from love, any participation in the Spirit, any affection and sympathy, 2 complete my joy by being of the same mind, having the same love, being in full accord and of one mind. (Philippians 2:1-2)
Back when we studied this passage, we were reminded that all who are truly in Christ, brought into union with Him by faith, share in common the various blessings of salvation. All believers share the same encouragement in Christ, the same comfort from His redeeming love, the same participation in the Holy Spirit, and the same loving affection and sympathy for the body of Christ. Because genuine Christians are fundamentally alike spiritually, they are able to enjoy spiritual unity with each other. And this spiritual unity, as we learned previously, consists of sharing the same mind – a mind to do what is pleasing to Christ our Lord. This spiritual unity consists of sharing the same love – an abounding love for God that results in growth in sanctification. Furthermore, spiritual unity consists of being in full accord with each other as it pertains to our purpose in this world: to progress in the faith through growth in knowledge and discernment leading to sanctification and to rejoice in the faith as we set our hope on the richness of eternal glory which is promised to us in Christ.
For the church at Philippi to practice spiritual unity would have completed Paul's joy over them. And if that was true of Paul, how much more would our Lord Jesus be pleased by the exercise of spiritual unity within His own body. Today's text now moves on to consider certain hindrances that obstruct the spiritual unity of Christ's body. We are to practice spiritual unity within the body of Christ. We are to abstain from the things that disrupt and hinder this precious unity. What are we to abstain from? We read in our text: “Do nothing from selfish ambition or conceit...”. If we desire to obey and please our Lord Jesus by practicing unity within His body, we must make sure that we abstain from selfish ambition because selfish ambition introduces ungodly conflict and division into His church. We are to do nothing from selfish ambition. In chapter 1 of Philippians, we were given a glimpse of what selfish ambition looks like in the church:
15 Some indeed preach Christ from envy and rivalry, but others from good will. 16 The latter do it out of love, knowing that I am put here for the defense of the gospel. 17 The former proclaim Christ out of selfish ambition, not sincerely but thinking to afflict me in my imprisonment. (Philippians 1:15-17)
So, here were these men who were preaching Christ and yet insincerely, out of selfish ambition. As we pointed out when we studied this text earlier in this series, it appears that these preachers were not preaching a false gospel. Paul acknowledges that they did proclaim Christ. He even said that although these preachers proclaimed Christ insincerely, he still rejoiced that Christ was being proclaimed. This is something he would not have said had these men proclaimed a false portrayal of Christ. So, it appears that these men proclaimed the facts about Christ. It appears that they proclaimed Christ's deity, eternity, incarnation, atonement, resurrection, ascension, and return much as we confess in our Apostle's Creed. Where these men went wrong, however, was their motive. Their words may have been right but their heart was dreadfully wrong. They proclaimed Christ insincerely, out of selfish ambition. They wanted to supplant Paul in the pecking order of the church. They resented the fact that they were not as highly regarded among the churches as this faithful apostle and craved for themselves the level of respect and affection he enjoyed. So, they saw Paul as a rival to tear down and supplant, not as a brother to build up and support. As a result, it appears that they resorted to vile practices in order to gratify their selfish ambition for preeminence in the church. “For where jealousy and selfish ambition exist, there will be disorder and every vile practice.” (James 3:16) What did these preachers do? They used preaching as an occasion to afflict Paul in his imprisonment. The fact of the matter was that Paul was imprisoned in Rome for the defense of the gospel. But they may have claimed that Paul was imprisoned due to his own wrongful conduct. They may have claimed that the apostle Paul was a trouble-maker who could not be relied upon as a leader in the church. It is possible that they thought to afflict Paul through slander, attempting to damage his credibility as an apostle and leader in the church. Whatever they did, these men envied Paul's influence and leadership in the church and treated him as a rival. In the original language, the word translated as selfish ambition in today's text is eritheia which is the same word that is translated as “rivalries” in Galatians 5:20.
19 Now the works of the flesh are evident: sexual immorality, impurity, sensuality, 20 idolatry, sorcery, enmity, strife, jealousy, fits of anger, rivalries, dissensions, divisions, 21 envy, drunkenness, orgies, and things like these. I warn you, as I warned you before, that those who do such things will not inherit the kingdom of God. (Galatians 5:19-21)
Selfish ambition or rivalries is a work of the flesh. It is in opposition to the fruit of the Spirit, it is an act of rebellion against God, it works against the unity of Christ's church, and those who make a willful, unrepentant practice of it expose themselves to be an unbeliever who is a stranger to God's saving grace in Christ. Selfish ambition runs rampant in many churches today, does it not? We see individuals coveting positions or roles of leadership and influence within the church and treating certain people as rivals to their self-seeking, insincere aspirations. How do they do this? They afflict these people whom they regard as their rivals. They may malign them through dishonest gossip. They may wrongfully defame their character. They may judge the words and actions of their rivals in a harsh, malicious spirit, resulting in slanderous accusations. Or they may do none of these things and simply regard these rivals of theirs with icy, angry contempt. When I was in college, I had my mind set on becoming the next praise leader of my church for selfish, insincere reasons. And I thought I was the front runner for that position until a new guy joined the praise team who clearly exceeded me in talent and ability. And though I was supposedly a Christian at that time, I resented this friendly, affable brother and disliked him intensely for no other reason than this malign spirit of rivalry. I never overtly spoke ill of him or attempted to undermine his bid to become the next praise leader. I just despised him and closed my heart to him. And for a believer to treat their brother in the faith like that is a wicked thing to do. “For where jealousy and selfish ambition exist, there will be disorder and every vile practice.” (James 3:16) For others, they envy the respect and honor certain people enjoy in the church and want to see them knocked down a few pegs. They themselves have earned a poor reputation within the church due to their overbearing, harsh personality or some other glaring faults of their own. But instead of embracing the reproof of God's word against their bad behavior, they brood over their disrepute and grow resentful towards those who have earned a good name for themselves. Out of that envy, they afflict these people in the ways just mentioned. These envious individuals may not aspire to be someone great in the church. But by their resentful ill-will towards others, they are no less engaged in the selfish rivalry forbidden in God's word.
Brethren, the destructiveness of selfish ambition is obvious. Some of us have suffered as a result of it firsthand. Of all the vile practices we may have witnessed disrupting the unity of the church, which ones did not involve selfish ambition somewhere in the mix? If we are, in some way, shape, or form, engaged in selfish ambition, there is only one word for us: stop. By engaging in selfish ambition, we are harming the witness of Christ's church and thereby opposing the advancement of His gospel. The advancement of the gospel is hindered not only by atheists who want to wipe out all public expressions of the Christian faith. It is also hindered by Christians who shatter the harmony and unity of the church through their deeds of selfish rivalry. Furthermore, by our deeds of rivalry, we are afflicting members of Christ's own body, believers who are in union with Him. As we learned recently in this series, our Lord Jesus loves each and every member of His own body. Each individual redeemed by His precious blood is a part of His fullness without whom, His body would be incomplete (Ephesians 1:23). It is out of love for each member of His body that our Lord nourishes and cherishes them as His eternal possession. If our Lord nourishes and cherishes each and every member that has been joined to His body and considers all of them to be an indispensable part of His fullness, do we think our Lord will stand by idly as we trample upon any one of His members out of a malign spirit of rivalry? If we are the Lord's own and we persist on treating any fellow member of His body as a rival to destroy rather than a brother to build up, we are surely inviting His chastisement. So, let us be careful to cherish the unity of Christ's body and do nothing out of selfish ambition.
The second hindrance to the spiritual unity of Christ's body is conceit. “Do nothing from selfish ambition or conceit,” The word translated as conceit is kenodoxia which is derived from two words: kenos (vain) and doxa (glory) – vainglory. What is conceit? It is vainglory. A conceited person glories in vain, empty things – things that are of no eternal worth and of no account in the sight of God. A conceited man glories in things like wealth, possessions, and social status. And because he possesses these things, he thinks he should receive partial treatment in the church. He thinks because he possesses these vanities that he glories in, that automatically gives him a step up from the ordinary people of the church. He thinks his preferences and ideas about how the church should be run should carry more weight than the average church goer. He thinks he is a shoe-in for positions of leadership in the church. Why? Not because he is mature in godliness and because he is wise and knowledgeable in the word. No. But because he is has made a name for himself in the world. Or because he is rich and has a lucrative career. Or because he is in the upper crust of society. And he bristles and gets upset when he isn't given this partial treatment he thinks he is owed. That is conceit. And when this conceited person meets peers in the church who lack these various, vain qualities which he glories in – these brothers who are lowly by the world's standards - he treats them in a cold, condescending manner. Romans 12:16 gives us further insight into this conceit which all believers must abstain from:
16 Live in harmony with one another. Do not be haughty, but associate with the lowly. Never be wise in your own sight. (Romans 12:16)
This word translated as “associate” is sunapagó in the original language. It means “to be carried away with” (Thayer's Greek Lexicon). It is the same word translated as “led astray” in Galatians 2:13. “And the rest of the Jews acted hypocritically along with him, so that even Barnabas was led astray by their hypocrisy.” (Galatians 2:13) Barnabas was led astray by Peter's hypocritical behavior at Antioch. He saw Peter withdrawing from eating with Gentile Christians out of fear of the circumcision party. As he witnessed the hypocrisy of Peter and the Jewish believers, Barnabas was carried away by their bad example. Barnabas should have resisted being carried away. But he did not. In some things, we must resist being carried away. In other things, we should be glad to be carried away. For instance, as Romans 12:16 tells us, we should be carried away with our lowly brethren in Christ. But those who are guilty of conceit, resist that impulse. If they are befriending a believer who is lowly, who is of a humble background and humble means, they check themselves. They maintain their distance. They do not want to be too free and open with this person and give him or her the wrong idea. Whether they realize it or not, they tell themselves that this person is of a different class and should not presume to be their friends. In other words, they act like snobs. Brethren in Christ, do not get carried away by snobbery. We may see other Christians make much ado about a person's background and be picky about who they befriend in the body of Christ. Do not be carried away by that impulse, especially if we ourselves are well to do. That is conceit, plain and simple. But we should allow ourselves to be carried away with our lowly brethren in Christ just as we should allow ourselves to be carried away with any of our brethren in Christ, regardless of their background. We should eat with them. Converse with them freely. Befriend them openly. Invite them to our homes. Enjoy fellowship with them. As Martyn Lloyd Jones writes:
“'Hearken, my beloved brethren, Hath not God chosen the poor of this world rich in faith, and heirs of the kingdom which he hath promised to them that love him?' [James 2:1-5] That is the only thing that matters to Christian men and women. They do not care whether people are rich or poor, high or low, intelligent or unintelligent – whatever the world may say. No, their question is: Is this person a Christian? Are these people rich in faith? Are they children of God? If so, I belong to them and I like talking to them; I like meeting them.” (Martyn Lloyd Jones, Romans)
Do we say the same thing? Do we say to ourselves, “I don't care if someone is rich or poor, high or low, intelligent or unintelligent. What I care about is, are they Christian? Are they born again? Are they rich in faith towards the Lord Jesus Christ? Are they children of God? Are they in Christ or outside of Christ? Are they heirs of the kingdom which God has promised to those that love Him? If so, I belong to them. We are of the same people. Whatever our differences may be, we are fundamentally the same as far as what matters most. And I am going to live forever with them in the kingdom of Christ and God. Our names are written in the Lamb's book of life. So, I am able to fellowship with them and I am glad to fellowship with them.”
Do not be mistaken. Not everyone is able to enjoy the fellowship of Christ's body. Remember what the apostle John tells us about the fellowship of God's children?
“3 that which we have seen and heard we proclaim also to you, so that you too may have fellowship with us; and indeed our fellowship is with the Father and with his Son Jesus Christ.” (1 John 1:3)
The apostles proclaimed the gospel of Jesus Christ in order that by believing their testimony, people could enjoy fellowship with them. Apart from hearing and believing the proclamation of the gospel, the fellowship of our Lord Jesus Christ is closed off. The unbelieving church goer has no real access to this fellowship. And that is because this fellowship is based on a common enjoyment – the enjoyment of the saving grace of the gospel and the hope of an everlasting inheritance, the enjoyment of union with Christ as He nourishes us and cherishes us as members of His body, the enjoyment of fellowship with the Father and the Son, the enjoyment of the Holy Spirit's sanctifying power, the enjoyment of walking according to God's word. We may share so much in common with those who are in the body of Christ. But unless we share in common the enjoyment of this great salvation which Christ came to accomplish, we cannot enjoy true, spiritual fellowship with them. We will always be outsiders among a strange, unusual people we cannot understand. Conversely, we may be different in nearly every respect from the Christians who are around us. But if we share in common with them the enjoyment of God's saving grace in Christ, then we are able to have fellowship with them.
Insofar as we are in Christ, insofar as we enjoy the blessings of this common salvation, let us abstain from the snobbery that keeps us divided from our fellow brethren in Christ and hinders and disrupts our precious fellowship. Let us resist the ridiculous impulse of conceit. Let us be carried away with our lowly brethren in Christ along with all our true brethren in Christ. And let us abstain from the terrible, egregious sin of selfish ambition and the vile practices that accompany it.
“3 Do nothing from selfish ambition or conceit, but in humility count others more significant than yourselves.” (Philippians 2:3)
We have considered the negative side of this verse in Philippians, what we must not do for the sake of maintaining our fellowship. God willing, next week, we will consider the remainder of this verse and what it tells us to do positively.