자기보다 남을 낫게 여기고
빌립보서 2:3
3 아무 일에든지 다툼이나 허영으로 하지 말고 오직 겸손한 마음으로 각각 자기보다 남을 낫게 여기고
계속해서 빌립보서 강해를 진행하고 있는 가운데 지난 주일에 이어 오늘 우리가 함께 살펴볼 하나님의 말씀은 빌립보서 2장 3절 후반절의 말씀입니다.
여러분께서도 잘 기억하시는 것과 같이 3절 전반절은 그리스도의 몸의 영적 연합을 가로막는 두 가지 장애물, 즉 이기적인 야심 (다툼)과 자만심 (허영)을 다뤘습니다. 빌립보서 1장에서 우리는 교회 내에서 일어날 수 있는 이기적인 야망의 모습을 엿볼 수 있었습니다. 그곳에서 우리는 교회 안에 사도 바울에 대한 시기와 경쟁심 때문에 진실하지 않게 그리스도를 전파하는 사람들이 있다는 것을 알게 되었습니다. 이 설교자들은 그리스도에 대한 사실을 전했지만, 로마에 투옥된 바울을 괴롭히기 위한 구실로 자신들의 설교를 이용했습니다. 그들은 사도 바울이 복음을 수호하기 위해서가 아니라 바울 자신의 잘못 때문에 투옥되었다고 주장했을지도 모릅니다. 결과적으로 바울을 더 이상 교회의 지도자로 신뢰할 수 없다고 주장했을지도 모릅니다. 그들이 바울을 괴롭히기 위해 실제로 무슨 말을 했든, 그들은 교회에서 바울이 가진 영향력과 지도력을 시기했고 교회의 존경을 받기 위해 그를 밀어내려고 했습니다. 그들은 바울을 자신들이 세워줘야 할 형제가 아니라 무너뜨려야 할 경쟁자로 여겼습니다. 이 사람들은 당 짓는 일(에리테이아)에 가담했는데, 이는 죄이며, 이 구절뿐 아니라 성경의 다른 곳에서도 당 짓는 것은 육체의 일로 규정되어 금지되어 있습니다(갈라디아서 5:20). 신자들이 이처럼 신실하지 않은 사람들처럼 행동하고 그리스도 안의 형제들을 교회 안에서의 지위와 역할을 위한 열망으로 인해 경쟁자로 대할 때, 그들은 이기적인 야심을 품는 것입니다. 이기적인 야심은 교회 안에서 일어나는 온갖 추악한 행위의 근원입니다(야고보서 3:16). 의심, 악의, 분노, 중상모략, 악한 분쟁 등이 그 원인이며, 이는 그리스도의 몸의 영적 연합에 큰 해를 끼칩니다.
지난주에 살펴본 영적 연합의 두 번째 장애물은 허영의 죄였습니다. 허영이란 무엇일까요? 기억하시겠지만, 원어로 허영은 케노독시아(kenodoxia)로, 부질없는(kenos, 헛된)과 영광 (doxa, 영광)을 의미합니다. 허영심이 강한 사람들은 헛되고 공허한 것들을 자랑합니다. 그들은 부, 소유물, 세상적인 지위를 자랑합니다. 그리고 이러한 것들을 소유하고 있기 때문에 교회에서 편파적인 대우를 받아야 한다고 생각하고, 실제로는 그런 대우를 받지 않으면 무시당한 것처럼 행동합니다. 교회 안에서 허영심이 강한 사람들은 그들이 가진 세상에서의 지위 때문에 교회 안에서도 마땅히 받아야 할 존중과 명예를 요구합니다. 이러한 부당한 이유로 그들은 교회에서 지도자의 직책과 역할, 그리고 그에 따르는 영예를 우선시합니다. 더 나아가, 허영심이 강한 사람들은 세상적인 기준으로 비천한 사람들을 멀리하고 차갑고 거만하게 대합니다. 그들은 그리스도 안에서 세상적인 기준으로 비천한 형제들과 자유롭고 공개적으로 교제하는 것을 거부합니다. 그들의 속물근성은 그리스도 교회의 영적 연합을 방해하는 씨앗을 뿌립니다.
다툼과 허영은 그리스도의 몸의 연합을 방해하므로 우리 주님은 우리가 그런 것에 빠지지 않도록 금하십니다. "아무 일에든지 다툼이나 허영으로 하지 말라"(빌립보서 2:3). 그럼 이제 3절 후반부로 넘어가겠습니다. "...오직 겸손한 마음으로 각각 자기보다 남을 낫게 여기고…" 이 구절은 무슨 뜻일까요? 어떻게 남을 더 낫게 여겨야 한다는 것일까요? 그들의 필요를 더 중요하게 여겨야 한다는 것일까요? 신자들이 자신의 필요보다 교회의 필요를 우선시해야 한다는 뜻일까요? 저는 과거에 이 구절을 그렇게 해석하곤 했습니다. 아니면 존중의 관점에서 더 중요하게 여겨야 한다는 뜻일까요? 자신의 영적인 미약함, 과거와 현재의 잘못에 대한 예리한 인식, 그리고 자신들의 지속적인 성화의 필요성 때문에 동료 형제들을 더 존중해야 한다는 뜻일까요? 이 문제에 대해 주석가들의 의견은 엇갈리고 있으며, 저도 오랫동안 이 문제에 대해 고민했습니다. 하지만 많은 기도와 생각 끝에, 오늘 본문의 의미는 누가복음 14장에 나오는 우리 주님의 비유에서 분명해진다고 생각하게 되었습니다.
“...청함을 받은 사람들이 높은 자리 택함을 보시고 그들에게 비유로 말씀하여 이르시되 네가 누구에게나 혼인 잔치에 청함을 받았을 때에 높은 자리에 앉지 말라 그렇지 않으면 너보다 더 높은 사람이 청함을 받은 경우에 너와 그를 청한 자가 와서 너더러 이 사람에게 자리를 내주라 하리니 그 때에 네가 부끄러워 끝자리로 가게 되리라 청함을 받았을 때에 차라리 가서 끝자리에 앉으라 그러면 너를 청한 자가 와서 너더러 벗이여 올라 앉으라 하리니 그 때에야 함께 앉은 모든 사람 앞에서 영광이 있으리라 무릇 자기를 높이는 자는 낮아지고 자기를 낮추는 자는 높아지리라…” (눅14:7-11)
제가 읽은 바에 따르면, 그 당시 연회 테이블은 U자 모양으로 배열하는 것이 관례였습니다. U자 모양의 아랫부분은 테이블의 머리 부분으로 여겨졌고, 주인이 앉는 자리였습니다. 이렇게 배열된 머리 부분의 좌석은 가장 높은 명예로운 자리로 여겨졌습니다. 주인과 가장 가까운 자리가 더 명예로운 자리로 여겨졌던 것 같습니다. 그래서 손님들이 결혼 잔치에 입장할 때, 서로 명예로운 자리를 차지하려고 애썼습니다. 하지만 명예로운 자리를 차지하는 것은 사실 위험했습니다. 주인이 다른 손님에게 자리를 양보하라고 할 수도 있었고, 그렇게 되면 아무도 원하지 않는 빈 자리, 즉 연회에서 가장 낮은 자리에 앉아야 했기 때문입니다. 주님께서는 가장 낮은 자리에 앉아 더 높은 자리로 올라가라는 요청을 받는 것이, 명예로운 자리에 앉아 있다가 주인이 다른 이에게 자리를 내주어 가장 낮은 자리로 부끄러운 걸음을 옮기는 것보다 낫다고 말씀하십니다. 자신을 낮추고 높아지는 것이 자신을 높이고 낮추는 것보다 낫습니다. 이 비유는 다툼과 허영이라는 교만에 대한 경고이며, 교회 생활 안에서도 적용해야 하는 것입니다.
다툼과 허영에 사로잡힌 그리스도인들은 그리스도의 몸 안에서 명예로운 자리를 갈망합니다. 시기와 경쟁, 교만 때문에 그들은 교회 안에서 더 큰 명예의 자리와 지위를 차지하기 위해 다른 사람들을 짓밟습니다. 그들은 스스로를 높이고자 하는 자들입니다. 또한 교회 안에는 스스로를 낮추는 자들도 있습니다. 그들은 영적인 교만으로 교만해지지 않고, 세상의 것들을 자랑하지 않습니다. 왜냐하면 그들은 오직 그리스도 예수 안에서 하나님의 구원의 은혜로 자신이 된 것을 알기 때문입니다. 그들의 겸손은 고린도전서 4장 7절과 같은 말씀에 근거합니다. 이 말씀은 우리가 누리고 있는 모든 능력과 기회들, 그리고 축복이 하나님의 은혜로운 섭리로 된 것이라고 자랑해야함을 알려줍니다. “...누가 너를 남달리 구별하였느냐 네게 있는 것 중에 받지 아니한 것이 무엇이냐 네가 받았은즉 어찌하여 받지 아니한 것 같이 자랑하느냐…” (고린도전서 4:7) 그러므로 그들은 모든 영광을 자신에게 돌리지 않고 하나님께 돌립니다. 더 나아가, 비록 그들이 거룩함에 어느 정도 진전을 이루었을지라도, 그들은 주님 앞에서 자주 저지르는 실수에 대해 정직합니다(야고보서 3:2). 그들은 매일 주님 앞에 자신을 낮추며, 주님께서 당신의 자녀들에게 바라시는 통회하는 마음으로 자신의 죄를 그분께 고백합니다. 이사야 57장 15절에서 주님께서 선포하신 바와 같습니다.
“...지극히 존귀하며 영원히 거하시며 거룩하다 이름하는 이가 이와 같이 말씀하시되 내가 높고 거룩한 곳에 있으며 또한 통회하고 마음이 겸손한 자와 함께 있나니 이는 겸손한 자의 영을 소생시키며 통회하는 자의 마음을 소생시키려 함이라…” (사57:15)
이 형제들은 이렇게 겸손하게 행동하기 때문에 기꺼이 다른 사람들에게 영예를 양보합니다. 그들의 겸손한 갈망은 공로를 받을 자격이 없는 자신을 높이는 것이 아니라, 은혜 위에 은혜를 풍성하게 베푸신 주님을 공경하는 것입니다. 그들은 인정이나 칭찬을 받지 못해도 주 그리스도와 그분의 교회를 섬기는 데 만족합니다. 그 섬김이 자신을 구속하신 분을 기쁘시게 하는 한 말입니다(고린도전서 6:20). 자, 이 두 종류의 그리스도인에게 무슨 일이 일어날 것이라고 생각하십니까? 자신을 높이는 사람과 순종하여 자신을 낮추는 사람 말입니다. 주님께서 언젠가 이 교만한 형제가 스스로 차지해버린 영예의 자리를 포기하게 하지 않으시겠습니까? 우리 주님께서 겸손한 형제를 높이시고 그가 구하지 않은 영예를 주시지 않으시겠습니까? 우리 주님께서 자신을 낮추는 사람을 높이시고 자신을 높이는 사람을 낮추지 않으시겠습니까?
그리스도 안에 있는 형제들이여, 겸손한 마음으로 다른 사람을 자신보다 더 귀하게 여기십시오. 교만한 마음을 품지 말고 자신을 다른 사람보다 더 귀하다고 여기지 마십시오. 교회에서 존경과 명예를 얻으려는 야망을 품지 마십시오. 다른 사람을 지배하려고 영향력과 리더십을 무분별하게 추구하지 마십시오(베드로전서 5:2-3). 경쟁심 때문에 형제를 괴롭히지 마십시오. 얼마나 많은 그리스도인들이 그런 잘못을 저지르고 있습니까? 이것은 바로 이 교만한 자들이 사도 바울에게 저지른 일입니다! 그들은 믿음 안에 있는 어떤 형제를 교회 안에서 명예를 차지하려는 경쟁자로 보고 그를 괴롭히고 자극하고 비방합니다! 형제들이여, 결코 교만하지 마십시오! 우리 주님 보시기에 하찮은 허영심을 자랑하지 말고, 교회 안에서 뭐가 된 사람처럼 행동하지 말고, 세상 사람들의 기준에 작아보이는 사람들을 멸시하지 마십시오. 오늘 본문과 지난 주일의 말씀처럼, 이러한 일들을 삼가십시오. 그렇지 않으면, 주님께서 우리를 낮추실 것이라고 예상해야 합니다. 주님께서 우리를 사랑하시며 그분의 자녀처럼 징계하시기에, 우리는 주님께서 그렇게 하실 것이라고 예상할 수 있는 것입니다. "...주께서 그 사랑하시는 자를 징계하시고 그가 받아들이시는 아들마다 채찍질하심이라 하였으니…" (히브리서 12:6) 주님께서 우리를 낮추셔서 그분과 함께 겸손히 행하고, 그분의 사랑하는 교회, 곧 그분께서 친히 보혈로 구속하신 교회의 영적 연합을 해치고 방해하는 것들을 버리도록 가르치실 것을 기대해야 할 것입니다. 주님의 말씀에 귀 기울이십시오.
“...젊은 자들아 이와 같이 장로들에게 순종하고 다 서로 겸손으로 허리를 동이라 하나님은 교만한 자를 대적하시되 겸손한 자들에게는 은혜를 주시느니라 그러므로 하나님의 능하신 손 아래에서 겸손하라 때가 되면 너희를 높이시리라 너희 염려를 다 주께 맡기라 이는 그가 너희를 돌보심이라…” (벧전5:5-7)
형제 여러분, 서로를 향한 겸손함으로 옷 입으십시오. 한국 식당 중 고깃집에 가면 서빙해주시는 분들이 앞치마를 두르고 일합니다. 겸손함을 그런 앞치마처럼 겸손을 두르시고, 다른 사람들의 성화와 “믿음 안에서의 진보와 기쁨”(빌립보서 1:25)을 위해 기꺼이 섬기십시오. 형제 여러분, 항상 주님과 함께 겸손히 행하십시오. 때가 되면 주님께서 여러분을 높이실 것입니다. 한 성경 주석가는 이렇게 말했씁니다.
"...조만간 낮아지는 자들은 곧 높아질 것이다. 이는 하나님께서 교만한 자들을 낮추시고 겸손한 자들을 높이시는 데에 사용하시는 통상적인 수단이자 방법이다. 겸손한 영혼들은 그분을 공경하기 때문에 주님께서도 그분을 높이는 자들을 높이실 것이다. 그리고 주님께서는 그분이 정하신 때에, 그분의 영광과 그들의 유익에 가장 큰 영향을 미치는 때에 행하신다. 이 세상에서 그렇게 행하시는 경우가 많으며 그리고 앞으로 올 세상에서는 언제나 그렇게 행하실 것이다." (길의 성경 전체 해설)
Counting Others More Significant Than Ourselves
Philippians 2:3
3 Do nothing from selfish ambition or conceit, but in humility count others more significant than yourselves.
I would like to remind everyone that we are continuing with our series in Philippians, picking up where we left off in the second chapter of this epistle, moving on to the second half of verse 3.
If you recall, the first half of verse 3 dealt with two hindrances to the spiritual unity of the body of Christ: selfish ambition and conceit. We were given an ugly glimpse of selfish ambition within the church in chapter 1 of Philippians. There we learned that there were certain men in the church who preached Christ insincerely, from envy and rivalry towards the apostle Paul. Although these preachers proclaimed the facts about Christ, they used their preaching as a pretext to afflict Paul in his imprisonment at Rome. They may have claimed that the apostle Paul was imprisoned, not in defense of the gospel but due to his own wrongdoing. Consequently, as they may have claimed, Paul could no longer be trusted as a leader in the church. Whatever they actually said to afflict Paul, these men envied Paul's influence and leadership in the church and sought to supplant him in the esteem of the church. They treated Paul as a rival to tear down not as a brother to build up. These men engaged in acts of rivalries (eritheia) which is sin and forbidden not only here but elsewhere in scripture where it is identified as a work of the flesh (Galatians 5:20). When believers act like these insincere men and treat their brothers in Christ as rivals to their self-seeking aspirations for positions and roles of leadership in the church, they are guilty of selfish ambition. Selfish ambition is at the root of all kinds of vile practices in the church (James 3:16) – suspicion, malice, anger, slander, and evil dissensions – which does great harm to the spiritual unity of Christ's body.
The second hindrance to spiritual unity which we looked at last week was the sin of conceit. What is conceit? If you recall, conceit, in the original language, is kenodoxia which means vainglory (kenos (vain) and doxa (glory)). Conceited people glory in vain, empty things. They glory in wealth, in possessions, in their earthly status. And because they possess these things, they assume they should receive partial treatment in the church and act like they have been snubbed when they have are not. Conceited people in the church demand a level of difference and honor that do not rightfully belong to them, simply because of their standing in the world. For that illegitimate reason, they think they should be preferred for positions and roles of leadership in the church and the honors that go with them. Furthermore, conceited people stand aloof from those who are lowly by the world's standard, treating them in a cold, condescending manner. If they are Christians, they resist the impulse to freely and openly fellowship with their lowly brothers in Christ. Their snobbery sows hinders the spiritual unity of Christ's church.
Selfish ambition and conceit hinder the unity of Christ's body and so our Lord forbids us from engaging in them. “Do nothing from selfish ambition or conceit,” (Philippians 2:3) Today, we will move on to the second part of verse 3: “...but in humility count others more significant than yourselves.” Now, what does this phrase mean? In what sense are we to count others more significant? More significant in terms of their needs? Does this simply mean believers ought to put the needs of the church ahead of their own? That was my interpretation of this verse in the past. Or is this referring to more significant in terms of esteem? Should believers regard their fellow brothers as more worthy of honor due to their own spiritual smallness, due to an acute awareness of their own past and present faults and their need for ongoing sanctification? Perhaps both? Commentators appear to be divided on this issue, and I admit that I spent a longtime puzzling over it. But after much prayer and thought, I think what our text for today is referring to is clarified in the parable of our Lord found in Luke 14:
7 Now he told a parable to those who were invited, when he noticed how they chose the places of honor, saying to them, 8 “When you are invited by someone to a wedding feast, do not sit down in a place of honor, lest someone more distinguished than you be invited by him, 9 and he who invited you both will come and say to you, ‘Give your place to this person,’ and then you will begin with shame to take the lowest place. 10 But when you are invited, go and sit in the lowest place, so that when your host comes he may say to you, ‘Friend, move up higher.’ Then you will be honored in the presence of all who sit at table with you. 11 For everyone who exalts himself will be humbled, and he who humbles himself will be exalted.” (Luke 14:7-11)
According to my reading, it was the custom at that time for the tables at a banquet to be arranged in a U-shape. The bottom of the U was considered the head of the table and that is where the host would sit. The seats at the head of this arrangement were considered the highest places of honor. Apparently, the positions closest to the host were considered the more honorable seats. So, when guests entered a wedding feast, they tried to occupy the places of honor. Taking a place of honor posed a danger, however, since the host could direct you to give up your seat to another guest and you would have to take the one seat that is left unoccupied, the one seat no one wanted which would be the lowest place at the feast. Better to sit in the lowest place, our Lord tells us, and be asked to move up higher than to take a place of honor and be humiliated when the host makes you give up your seat and you are forced to take the walk of shame to the lowest seat in the room. Better to be humble ourselves and be exalted than to exalt ourselves and be humbled. This parable is a warning against the pride of selfish ambition and conceit and has an application to the life of the church.
Christians who are motivated by selfish ambition or conceit crave the places of honor in the body of Christ. Out of envy, rivalry, and arrogance, they are willing to trample on others in their effort to secure roles and positions of greater honor within the church. They are those who want to exalt themselves. Then there are those in the church who humble themselves. They are not puffed up by spiritual pride, they do not boast of the things that set them apart from the unbelieving world because they know they are what they are by the saving grace of God in Christ Jesus alone. Their humility is grounded in a verse like 1 Corinthians 4:7 which removes all grounds for boasting by tracing every capability, opportunity, and blessing we enjoy to the gracious providence of God. “For who sees anything different in you? What do you have that you did not receive? If then you received it, why do you boast as if you did not receive it?” (1 Corinthians 4:7) Therefore, they do not credit themselves for anything but give glory to God. Furthermore, although they may have made some progress in their sanctification, they are honest before the Lord about their frequent stumbles (James 3:2). They abase themselves daily before the Lord, as they confess their sins to Him with a contriteness of the heart He desires of His children. As the Lord declares in Isaiah 57:15:
15 For thus says the One who is high and lifted up,
who inhabits eternity, whose name is Holy:
“I dwell in the high and holy place,
and also with him who is of a contrite and lowly spirit,
to revive the spirit of the lowly,
and to revive the heart of the contrite. (Isaiah 57:15)
Because these brothers walk in humility in these ways, they are glad to yield honors to others. Their humble longing is to honor the Lord who has lavished upon them grace upon grace, not honor themselves who merit no credit. They are content to serve the Lord Christ and His church without recognition, without praise, for as long as their service is pleasing to the One who redeemed them for Himself (1 Corinthians 6:20). Now, what do you think will happen to these two sets of Christians: the one who stumbles and exalts himself and the one who obeys and humbles himself? Will not the Lord one day make the ambitious, conceited brother give up the place of honor he has snatched for himself? Will not our Lord exalt the humble brother and grant him the honor he did not seek for himself? Will not our Lord exalt the one who humbles himself and humble the one who exalts himself?
Brethren in Christ, in humility, count others more significant than yourselves. Do not be proud and count yourselves more significant than others. Do not be ambitious for respect and honor in the church. Don't seek out roles of influence and leadership insincerely, that you may lord it over others (1 Peter 5:2-3). Never afflict your brother out of a sense of rivalry. How many Christians are guilty of doing that, the very thing that these arrogant men did to the apostle Paul! They harass and provoke and speak ill of some brother in the faith because they see him as a rival for preeminence in the church! Brethren, never be conceited! Never glory in vanities which are of no account in the sight of our Lord and then act like a big shot in the church and treat those who are unremarkable in the eyes of the world with contempt. As our text tells us and as we considered last week, abstain from doing these things. Otherwise, we can expect that the Lord will humble us. We can expect He will do so because He loves us and disciplines us as a son of His household. “For the Lord disciplines the one he loves, and chastises every son whom he receives.” (Hebrews 12:6) We can expect He will bring us low in order to teach us to walk humbly with Him and forsake the things that harm and hinder the spiritual unity of His beloved church – His beloved church which He has redeemed for Himself by His precious blood. Heed the word of the Lord:
“5 ...Clothe yourselves, all of you, with humility toward one another, for “God opposes the proud but gives grace to the humble.”
6 Humble yourselves, therefore, under the mighty hand of God so that at the proper time he may exalt you, 7 casting all your anxieties on him, because he cares for you.” (1 Peter 5:5-7)
Clothe yourselves, brothers, with humility towards one another. When I go to a Korean bbq, the servers wear aprons as they go about their work. Put on humility like such an apron, ready and willing to serve others for their sanctification, for their “progress and joy in the faith,” (Philippians 1:25). Walk humbly with the Lord, always, brethren, and at the right time, He will exalt you. As one commentator puts it so well:
“...sooner or later such who are humbled shall be exalted; it is the usual way and method which God takes to abase the proud, and exalt the humble; for humble souls honour him, and therefore such as honour him he will honour; and this he does in his own time, in a time that makes most for his glory, and their good; oftentimes he does it in this life, and always in that which is to come.” (Gill's Exposition of the Entire Bible)